תכנית לימודים במחשבים לכיתה ב'

 
בשנת הלימודים שעברה לימדתי מחשבים בכיתה ב’. זו הכיתה הכי בוגרת שעדיין לומדת שיעור כזה – השכבות האחרות אמורות ללמוד מהאוויר, ואיכשהו זה לא מספיק קורה. בפועל רוב הפעילות בחדר מחשבים מתמקדת במשימות בספקי התוכן ומעט מאוד ביצירה של תוכן דיגיטלי שדורש מיומנות ומעמיק את האוריינות הדיגיטלית ויכולת פתרון הבעיות.
כבר שנים שלא לימדתי בכיתה כל כך צעירה, והתכנונים היו צריכים להשתנות מעט תוך כדי השנה. למשל גיליתי שרוב הבנות לא בשלות להשתמש בקיצורי מקלדת (אין לי קבוצת בקרה. אולי זה בגלל המורה…) שמאוד רציתי להנחיל, בתור מיומנות שתסייע להן בהמון תוכנות אחרות, גם בכלים מקוונים. לקח לי קצת זמן ובסוף התגברתי וויתרתי.
גיליתי גם את כוחה הפלאי של המדפסת. אחרי שעבדו שני שיעורים על הקלדת מערכת השעות לתוך טבלה, ליישר, לעצב גופן ולהוסיף תמונות – לא היו מאושרות מהן לקבל את התוצר מודפס ולתלות אותו בבית. לא חשבתי שזה יהיה כל כך משמעותי עבורן.
בכל מקרה, בסוף השנה ליקטתי את מה שיצרנו לאורך השנה, לטובת המורה המקסימה שממשיכה אחרי. מי שבכיוון – מוזמנים להשתמש, וכמובן להעיר ולהאיר. יש בהתחלה קישור לדוקס מסודר, שיש בו גם צילומי מסך של התוצרים, וסימון צבע לפי התוכנה (העליתי לפה את הטבלה אבל עדיף לראות אותה שם).  בטור הראשון יש קישורים למרחב מחשבים של בית הספר, תוכלו להיכנס לשם בשם: אורחים ובסיסמא: אורחים.
 
https://docs.google.com/document/d/1YA5jieGxhhP-MeS9_f2w1raPtyuJDwERvHY2Ny6xiME/edit?usp=sharing
כריכת תיקיה (על תיקייה חצי שקופה ובה מתייקים את היצירות שמדפיסים), מצגת פתיחה,

נושא מה למדנו תוצר הערות
משיב הרוח
  • הוספת תמונה מתוך קובץ,
  • הגדלה והקטנה, סיבוב
  • תיבת טקסט וכתיבת כותרת, עיצוב גופן,
  • עיצוב רקע (כייפי!)
-ללמד שמירה בתיקייה בשרת.
-להרגיל לכתוב את שם הבת על היצירה ולא רק בשמירה
(לא הצלחנו ללמוד שינוי צבע מילוי, הנפשה לטיפות)
תיבת נח
  • הנפשות – סיבוב, נתיבי תנועה.
  • בחירת אובייקט,
  • העברת תמונה לרקע
  • לכבוד פרשת השבוע שחלפה, הבנות יצרו הנפשה לחיות כך שייכנסו בנתיבי תנועה שונים היישר אל תוך תיבת נח. יש פערים במיומנות בין הבנות – כדאי לתת לבת לתרגל מדי פעם גם בבית שימוש בתוכנות כתיבה ומצגת, לחיצה נכונה בעכבר, שמירה.
-תיקיית חיות מוכנה מראש בשרת, בתוך “קישוטים”.
בית לוט הכרנו את כפתור control ונעזרנו בו – להכפלת אובייקטים ולשמירה, בצירוף האות S. הכנו בעזרת צורות את אנשי סדום הצרים על ביתו של לוט (לפרשת וירא)

  • הוספת צורה
  • שינוי צבע, היפוך והגדלה
  • קבץ
  • שכפל – שימוש בקונטרול
-העלאת מצגת לתגובה בפורום באתר.
-להראות שלב שלב, ולתת משימות אקסטרה למסיימות.
-לחזור על מה שנלמד – רקע.
חיי שרה והשבוע- חידון עם כפתורי פעולה על פרשת חיי שרה. שלחתי בדוא”ל דוגמא להנחיות מתוך אתר בית הספר. הבנות מוזמנות להיכנס, להיזכר ולהתנסות בכיף גם בבית.

  • כפתורי פעולה – מעבר לשקופית, חזרה לשקופית קודמת.
  • הוספת שקופיות “כל הכבוד” ו”נסי שנית”
-כדאי לתת שני שיעורים, והרבה תמיכה כי זה קשה.
– כדאי מאוד שהבנות יכינו את השאלות והתשובות מראש.
חנוכה הוספת צורות, שכפול, קיבוץ, פיזור במרווח שווה, שינוי רקע, כתיבה,
הנפשה (לסובב את הסביבון כמובן)
וקישורים – כל נר מוביל לחידה.
והפעם נוסיף חידוש קטן- הוספת שיר רקע למצגת.הכנו מצגת לכבוד חנוכה. הבנות יצרו נר מצורות, שיכפלו אותו וסידרו חנוכיה צבעונית. הוספנו סביבון, קיבצנו את הצורות והנפשנו אותו כך שיסתובב. בשיעור הבא נוסיף אי”ה שיר חנוכה ברקע, וקישור מכל נר לשאלה על חנוכה. הבנות מוזמנות לחשוב ולתכנן את השאלות שירצו לכתוב!
המשכנו את המצגות על חנוכה. הבנות למדו להוסיף שיר, ונהנו לחבר אוזניות לחיבור הירוק ולשמוע את השיר. העליתי את המצגות לתיקיה במרחב מחשבים, ניתן לצפות שם בעבודות המקסימות.
שני שיעורים.
-לדאוג לאוזניות כי השמע ברוב המחשבים לא עובד טוב
(לא הספקנו להוסיף חידות, עזר בעיקר לחזור על שכפול)
עיבוד תמונה הוספת תמונה, שכפול, עיבוד: שינוי צבע, הפוך לצבע שקוף, אפקטים אמנותיים, הסר רקע, אפקטי תמונה (מסגרות וצל)לכבוד יוסף שהסווה את זהותו מאחיו, התחלנו לעסוק בנושא עיבוד תמונה. ראינו כיצד לחתוך תמונה, לשנות את הצבעים, להבהיר ולהכהות, ולהחיל אפקטים אמנותיים. למדנו להסיר רקע ולשנות את הצורה. חלק מהבנות הספיקו לעבד גם תמונות של עצמן. בשבוע הבא אי”ה נלמד לעבד תמונה בעזרת תוכנת ‘פיקאסה’.
עיבוד תמונה בתוכנה פיקאסה – עיבוד תמונה בעזרת המסננים, הוספת אור, סיבוב וכו’ לא היה תוצר, הן שיחקו עם התמונות וזה הצטרף לקולאז’ בשיעור לאחר מכן
קולאז’ איסוף תמונות ונעיצה, יצירת קולאז’
המשכנו לעבוד ב”פיקאסה”, והפעם ראינו כיצד לארגן את התמונות בתבניות קולאז’ שונות. הבנות מילאו טופס משוב קצר, ושמחתי לראות שרוב הבנות מציינות שהן שמחות לעבוד בשיעור, למדו הרבה דברים חדשים, וחלקן דיווחו שהן מנסות גם בבית לעבוד עם מה שלמדנו בכיתה. תודה לכם ההורים על שיתוף הפעולה.
עשרת המכות – רשימה ממוספרת התחלנו ללמוד Word. הבנות הקלידו רשימה של עשרת מכות מצרים, עם כותרת, מיספור וצביעה של כל שורה בצבע מתאים. אפילו הוספנו תמונה וראינו את הדמיון לתוכנת המצגות. מומלץ מאוד להתאמן עלהקלדה בבית בתקופה הקרובה (אפשר לשחק בלומדה להקלדה-עיוורת של Sense Lang). -דגש על הדגשות בצבע
-המחשב יודע לבד להוסיף מספר!
מערכת שעות הוספת טבלה
הבנות יצרו טבלה, ומילאו את מערכת שעות שלהן. המשימה מורכבת, יש די הרבה כפתורים להכיר… הוספנו שורות וטורים, ראינו איך לשלוט ברוחב ובגובה. בע”ה נמשיך גם בשבוע הבא.
-שיביאו מערכת איתן.
-להדפיס!!
קומיקס הוספת צורות, ללא מילוי. שכפול כך שיהיו שני ריבועים בשורה אחת, ושלושה בשניה (יישור, פיזור)
הוספת צורת כותרת ושינוייה ע”י המעויינים הצהובים. כתיבה בתוך צורות (או בתיבת טקסט על גבי)
-להדפיס
– יותר משעה אחת
-לתת להן לעבוד על סיפור מוכן מראש, עדיף חיות ולא ליצור יצורים מצורות.
השבוע הבנות פגשו מיומנות חדשה: הקלדה עיוורת. תירגלנו באתר סנס-לאנג (קישור באתר בית הספר), מומלץ להמשיך לשפר את ההקלדה בבית! -בהמשך העדפנו לעבוד עם תוכנה חדשה – באתר הכתבה. מוצלח מאוד.
-להקפיד לכסות בנייר את המקלדת..
פתקים למשלוח מנות תיבת טקסט ותמונה (עבודה בשכבות, גלישת טקסט), קיבוץ ושכפול פתקים רבים על גבי הדף. -להדפיס
גלישת תמונה – טורים, טקסט למדנו לסדר את הטקסט בטורים לאורך העמוד, ממש כמו בדף הקשר של בית הספר. בנוסף למדנו לשנות את גלישת הטקסט מסביב לתמונה שהוספנו למסמך.
סיפור הבנות המשיכו בהקלדת הסיפורים, הוסיפו תמונות ועיצבו את הכותרת. מי שהספיקה לסיים קיבלה את הקובץ מודפס. נהנינו להיעזר בתיקון השגיאות במחשב…
סימני פיסוק, קריאה, שאלה וכו’ – היכרות עם SHIFT
  • להדפיס
  • -שני שיעורים
  • הוספת תמונה וגלישה
כרזת יום הולדת הוספת גבול עמוד, הגדרת עובי הגבול, האם מופיע מכל הצדדים
לאורך או לרוחב?
הגדלת כתב, מירכוז, גופנים  אפקטי טקסט
השבוע הכנו בתוכנת וורד תוצר שונה ממה שהיה עד כה. במקום סיפור ומילים פשוטות, למדנו כיצד לעצב את המילים, להוסיף מסגרת ולשנות את כיוון העמוד. חלק מהבנות הכינו שלט לחדר, אחרות יצרו הזמנה, ברכה או כרזה מקושטת.
אקסל הכרנו תוכנה חדשה- אקסל. כל בת כתבה את גילאי המשפחה ויצרה נוסחא לחישוב סך הגילאים. בהמשך הפכנו את הנתונים לגרף עמודות ועיצבנו אותו. דווקא הבינו יפה איך לעבוד… נהנו מעיצוב הגרף
מצגת ליום העצמאות חזרה למצגות…
הצעה לספר – אינטרנט השבוע כתבו הבנות המלצה על ספר לאתר “הצעה לספר” על שם אורי אורבך. חלק מההמלצות החמודות כבר התפרסמו!
-מילוי טופס.
מצגת מסכמת   חיתוך מסך (כלי החיתוך) פתיחת מסמכים, הדבקה, מעבר בין חלונות.
הבנות יצרו מצגת מסכמת וליקטו בתוכה את העבודות שהכינו השנה במחשב – בעזרת כלי החיתוך לכדנו תמונה מכל קובץ והדבקנו בקולאז’ במצגת. המשימה דרשה מיומנות של עבודה בכרטיסיות רבות שפתוחות בו זמנית. יישר כוח לבנות על העבודה המקסימה! שמחתי לעבוד עם הבנות השנה, לראות אותן נהנות מהעשייה, מהגילויים והיכולת ליצור דברים יפים ומועילים. שיהיה בהצלחה לכולן בהמשך!

שתפו מישהו שיכול ליהנות מזה:

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב pinterest
שיתוף ב email

אפשר בכיף להשאיר תגובה:

2 מחשבות על “תכנית לימודים במחשבים לכיתה ב'”

  1. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    תודה רבה על הפירוט והשיתוף. עבודה מעולה.

  2. מרים פריד

    התפעלתי מהחומר לעיל, מהסדר והפירוט.
    כמורה למחשבים בכיתות ASD א-ז, אשמח מאד אם אוכל לקבל חומרים במייל. (יש לי נטפרי והרבה לא נפתח ע”י הקישורים)
    המון תודות על השיתוף

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מוזמנים לעקוב: 

אולי יעניין אותך גם

ביוטיוב

הרשמה לתפוצה

שולחת רק דברים ששווים את הזמן שלך בעיני. בוודאי לא מעבירה לאף אחד

צור קשר

בטח יש לך משהו מעניין לומר

לצרף אותך לתפוצה?

נשתדל שיהיה מעניין ושווה

דילוג לתוכן