עשרה כלי תקשוב שכל מורה חייב להכיר

כולם כמובן חינמיים.

1.

עשרה כלי תקשוב שכל מורה חייב להכיר 1
דרופבוקס לאחסן את הקבצים שלך, לשתף תיקיות שלמות או קבצים בודדים, להגיע אל קבצי ההוראה המסודרים מכל מקום… ויש גם צ’ופר- Paper   שמאפשר כתיבה חופשית בדפדפן, יצירת רשימות ולשתף.
  • יש עוד שירותי ענן שמאפשרים לאחסן את הקבצים, אך על אף יתרונות יחסיים (למשל נפח אחסון התחלתי נדיב יותר במתחרים כמו מגה, דרייב או בוקס) אין כמו דרופבוקס באמינות של תוכנת הסנכרון, כייפיות בהפעלה והתפתחות תמידית.

2.

עשרה כלי תקשוב שכל מורה חייב להכיר 2
ווייזר מי סטודיו למורה שמאפשר בניית דפי עבודה, בחנים ומבחנים אינטראקטיביים עם מגוון רחב במיוחד של סוגי שאלות מיוחדים. לא רק שאלות רב ברירה ופתוחות כמו בגוגל פורמס, או פורמס של 365. יש בוויזר מי שאלות התאמה, מיון, השלמת מילים ב’קלוז’; השלמת מילים ע”ג תמונה, שאלות ציור ושרטוט, וניתן להוסיף סוגי מדיה רבים. העיצוב קל ומרשים. כניסת התלמידים לא מחייבת חשבון מייל.
  • גם הם לא מפסיקים להתעדכן ולפתח עוד תכונות. רואים שמי שעומד מאחורי הסטארטאפ הזה הם בוגר 8200 ו.. מורה! שאכן אפיינו מערכת משובחת שמצליחה לעלות על הרבה מתחרים גם הכרישים כמו מט”ח וגלים למשל מבחינת יכולת הבדיקה הקלילה והאלגנטית של המשימות. אפילו עצם העובדה שיחידות התוכן שמורה פיתח בוויזר מי נשארים לשימושו לתמיד בלא תשלום הם יתרון גדול על פני מחולל המשחקים של גלים או הסטודיו שלי של מט”ח. 
  • חוץ מהכלי עצמו, יש פה גם מאגר גדול של דפי עבודה ומשימות שמורים יצרו ושיתפו, וניתן ליצור עותק, להתאים ולהשתמש עבור התלמידים שלך. כל מורה כמובן מוזמן לשתף את החומרים שהוא יוצר, אך ברירת המחדל היא להשאיר את החומר פרטי.

3.

עשרה כלי תקשוב שכל מורה חייב להכיר 3
גוגל דוקס התלבטתי אם צריך לכלול את גוגל דוקס ברשימה, שכן כולם כבר משתמשים בהם, עד אחרון מאותגרי הטכנולוגיה. מילוי משותף של רשימות לאסיפת הורים או כיבוד למסיבה, איסוף נתונים בגוגל פורמס, מצגת שיתופית שמוטמעת באתר… הקבצים הנוחים לתפעול, שרצים בדפדפן ולא צריך להוריד או לשמור אותם, כבשו את לב כולנו. 
  • בגוגל דוקס יש המון שימושים מתקדמים שאנחנו רוב הזמן לא מודעים אליהם. החל מהכתבה קולית (במקום להקליד), נוסחאות מתקדמות שיכולות לחסוך לנו עבודה, הטמעה באתר, ורמות שיתוף שונות. 
  • לא נשכח להזכיר כמובן גם את גוגל פוטוז המוצלח, שמאפשר לבנות מאגר תמונות בית ספרי עם אלבומים לפי אירועים, ולהזמין אנשי צוות והורים לתרום תמונות משלהם.

4.

עשרה כלי תקשוב שכל מורה חייב להכיר 4
~~~~ עריכה 2022: ניפגש נסגר ואיננו רלוונטי. תחליפים מעולים – סביבות הענן לחינוך של גוגל – קלאסרום, ושל מיקרוסופט – טימס~~~~
ניפגש לכל בית ספר אתר, ובו אמורים להיות מרחבי כיתה. מרחבי הכיתה והמקצוע אמורים ללוות את הלמידה בכיתה להכיל מידע, חומרי לימוד שנלמדו, חומרי חיזוק והעשרה לתלמידים שנמצאים בקצוות הכיתה וזקוקים לתרגול נוסף או לאתגר נוסף. בנוסף, לאפשר תקשורת בין המורה לתלמידים.
  • בין הפלטפורמות הנפוצות ניתן למנות את 022, גוגל סייטס, תיקתק, מוודל וקלאס רום. בכל פלטפורמה יש יתרונות יחסיים, וכמובן גם חסרונות. ניפגש נתפסת במתאימה יותר ליסודי בגלל העיצוב שלה. יתרונות הטמעה קלה של תוכן חיצוני שמאפשר לשמר את התלמיד באתר; מערכת מוטיבציה ודירוג; לוח אירועים מותאם לכל משתמש, וכניסת תלמידים בעזרת ההזדהות האחידה כמו אל ספקי התוכן הרשמיים של משרד החינוך. הניפגש יש תמיכה טכנית מאוד נגישה ויעילה, הדרכה צעד-צעד, טיפים וסרטוני הדרכה כדי לפתור כל בעיה.

5.

עשרה כלי תקשוב שכל מורה חייב להכיר 5
אוטודרו במקום לחפש איור ברשת, למה לא לצייר אותו? בעזרת בינה מלאכותית, אוטודרו של גוגל מנחש מה שירבטת, ומציע ציורים של מאיירים מקצועיים של אותו אובייקט. מצוין כשרוצים שתלמידים יעשירו בתוכן ויזואלי את התוצרים שלהם, מבלי לפגוע בזכויות יוצרים, או לבזבז זמן על חיפושים.

6.

עשרה כלי תקשוב שכל מורה חייב להכיר 6
וקטיזי מאגר איורים וקטוריים חופשי לשימוש. מחפשים (באנגלית) ואפשר לקחת את האיור שמוצא חן בעיני, לבצע עריכה אונליין להסיר חלקים, לשנות צבע וכן הלאה ואז להוריד למחשב בפורמט שקוף (PNG) או כזה שניתן לפירוק (SVG) או רגיל (JPG). בקלות הופכים דפי עבודה לחגיגה. מאגר נוסף הוא freepik
~~~ עריכה 2022: קנבה גם היא מאפשרת להגיע אל מאגרים מעולים ונוחים של איורים~~~

7.

עשרה כלי תקשוב שכל מורה חייב להכיר 7
סקרין קאסט או מאטיק כלי מצוין לצילומסך. סרטון לכיתה הפוכה, ליצירת סרטון הסבר, לסכם נושא… יצירת סרטון בעזרת סקרין קאסט או מאטיק היא קלה וקצרה יותר מאשר כתיבת שמה הארוך והמייגע של התוכנה. מסמנים גודל לצילומסך, בודקים מיקרופון ומתחילים להקליט. היתרון היחסי על פני האלטרנטיבות (כמו למשל הקלטת המסך הפשוטה שמובנית בפאוארפוינט 2013 והלאה) הוא האפשרות לעשות רוורס על פאשלות שנוצרו במהלך ההקלטה. אפשר להשהות, לבדוק את מה שצולם ולהעביר את הסמן לאחור כדי להקליט על גבי הקטע שהשתבש (truncate). התוכנה קטנטנה וזריזה, ומיד כשהסרטון צולם ניתן להעלות אותו הישר לערוץ יוטיוב שלך אם לא רוצים לתפוס מקום ע”ג המחשב.

8.

עשרה כלי תקשוב שכל מורה חייב להכיר 8
קלמאו כלי לפרסום קובץ ברשת. מעלים מצגת או מסמך (כדי לשמור על העיצוב מומלץ להעלות PDF) והוא הופך לחוברת בה ניתן לדפדף אונליין, עם אנימצית דפדוף משכנעת למדי. ניתן לבחור רקעים וסקינים (סט כפתורי ניווט), כיוון דפדוף אחד הכלים המעטים שתומכים בימין לשמאל, להוסיף ניווט ועוד. את התוצר ניתן להטמיע באתר וכך לחסוך לגולש הורדה, הוא פשוט קורא את התוכן הישר באתר. מתאים לידיעונים, עיתון בית ספר, מצגות… בחשבון חינמי ניתן להגדיר עד 50 פריטים פרטיים.
  • כלי חשוב נוסף בקלמאו הוא הוספת שכבה אינטראקטיבית. על גבי המסמך שעלה ניתן להדביק קישורים, תמונות, סרטונים ומוזיקה(עדכון 2022: האפשרות להוסיף תמונות, סרטונים ומוזיקה הועברה מאחורי חומת תשלום, ורק קישורים פנימיים וחיצוניים עדיין מתאפשרים). כך ניתן להפוך ספר לימוד סרוק לספר אינטראקטיבי, להעלות סרטונים ע”ג העיתון הבית ספרי ועוד. הeditor  נוח לתפעול וניתן להגיע אליו בתפריט שנפתח ליד כל פריט בPublications.

9.

עשרה כלי תקשוב שכל מורה חייב להכיר 9
~~~עדכון 2022 – פלייבאזז שינה שם והפך למחרי בלבד. אופיניון סטייג' הוא תחליף חינמי בתבניות דומות, וwordwall המקסים מאפשר מישחוק חמוד וקליל עוד יותר~~~~
פלייבאז אתר ליצירת משחקים, חידונים, סקרים, דיאלוג, שאלוני אישיות, כרטיסים מתהפכים, עיתון מקוון ועוד. גם זה כלי ישראלי במקור, והוא מאפשר ליצור משחקים שונים עם ויזואליות מושקעת, ולהטמיע אותם בקלות במרחב הכיתתי. התוצר יפה יותר מקוויזלט למשל, על אף שיצירת המשחק בקוויזלט קצרה יותר.

10.

עשרה כלי תקשוב שכל מורה חייב להכיר 10
זום כלי פשוט לתפעול למפגש וירטואלי חדר מקוון שיעור סינכרוני שיתוף מסך. איכות השידור טובה יותר מהנגאאוט למשל. הגרסא החינמית מאפשרת מספר בלתי מוגבל של מפגשים, עד 50 משתתפים בו זמנית, עד 40 ד’ (למפגש של שניים אין הגבלת זמן). במהלך המפגש ניתן לשלוט במיקרופונים של המשתתפים ובוידאו שלהם, לשתף מסך או לוח לבן שיתופי, להפעיל מרחוק מחשב של משתתף (כמובן באישורו) ועוד. 
  • מתאים ללמידה משותפת לקראת מבחן, למפגשים בחופשה, לשיעור פרטי מרחוק, לפתרון בעיות וסיוע מרחוק ועוד.

שתפו מישהו שיכול ליהנות מזה:

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב pinterest
שיתוף ב email

אפשר בכיף להשאיר תגובה:

20 מחשבות על “עשרה כלי תקשוב שכל מורה חייב להכיר”

  1. וואו איזה פוסט מועיל!!!
    אגב הלשנתי עלייך לחברה שלי שלבעלה יש חברה לחינוך טכנולוגי. צפי פגיעה

  2. רונית כץ

    תודה רבה על המאמר המועיל. יש מקום / קורס שאפשר ללמוד בו קצת יותר על הכלים האלה? אולי אפילו מישהו שאפשר להביא לחדר מורים באופן פרטי? או להפגש איתו באופן פרטי? תודה

    1. שלום רונית, מדריך התקשוב של בית הספר בדרך כלל יכיר את הכלים ויוכל להדריך בחדר מורים. מורים עם אוריינטציה טכנולוגית יכולים ללמוד לעבוד איתם באופן עצמאי, ואז להפיץ את זה הלאה בתוך הצוות.
      אני עצמי מעבירה הדרכות לעיתים רחוקות, וממש מגבילה את עצמי רק לטווח הקרוב למעלה אדומים – ירושלים. אם זה רלוונטי דברי איתי: 054-4477081
      בהצלחה! חפציה

    2. יש את חברת תקשוב המאה ה-21 שמעבירה קורסים באוריינות דיגיטלית לצוותי הוראה

      1. אודליה דמסקיי

        האם ההדרכות מסובסדות במחיר סביר או חינמי לחדרי מורים?

  3. ירח שמולביץ

    ממש עצוב לי לקרוא המלצה בשנת 2017 להשתמש בדרופבוקס ובגוגל דוקס 🙁

    1. למה? צריך לזרוק כלי טוב אם הוא בשימוש כבר כמה שנים?
      או שהצער הוא על מורים שטרם נחשפו לכלים הללו? (הם קיימים, וזה באמת מכאיב את הלב… אולי תהיה זו תרומתנו הצנועה לאפשר גם להם לרצות לראות את האור 🙂

  4. מנצור נורית

    היי.כמו כמה מגיבים פה גם אני אשמח ללמוד קצת יותר על התוכנות אם יש קורס או משהו כזה.אולי סרטוני הדרכה?
    נורית

    1. איזה כלי מעניין אותך במיוחד? בשמחה אכין סרטון.
      כדאי שתסבירי איזה סוג – סרטון שמראה מה אפשר לעשות בכלי, ומציג תוצרים מוגמרים להשראה, או סרטון שיותר מסביר איך להפעיל את הכלי, על מה ללחוץ וכולי.

      1. אודליה דמסקי

        אשמח גם לסרטון או מצגת הדרכה על פללי באז וסקרין קאסט
        האם יש כלים מתוקשבים המתאימים לגנים ?

        1. שניהם כלים שמאוד מסבירים את עצמם. תיכנסי לקישור ותתנסי

  5. כל הכבוד. נחשפתי לעוד כמה כלים שלא הכרתי. המון המון תודה
    לכל אלו שרוצות ללמוד עוד. קודם כל מבורך ומנסיון הדרך הטובה ביותר היא פשוט להכנס ולנסות.

  6. לכל מי שמחפשת הדרכה על שילוב טכנולוגיה בחינוך ואוריינות דיגיטלית. יש חברה שמתמחה בכך ומעבירה הדרכות לצוותי מורים ונקראת "תקשוב המאה ה-21"
    03-771138
    או שאפשר לשלוח אימייל ל adim@tikshuv121.co.il ולקבל פרטים נוספים

  7. דגנית

    מקסים !! כבוד על השיתוף. חבל שכל / רוב הכלים הם באנגלית , למרות שהם פרי יצירה ישראלית…. וכך אין נגישות לילדים הצעירים יותר, אפילו לילדי ו'….

    1. נכון, זה מגביל קצת. מצד שני, יש ברוב הכלים מודעות גבוהה למגבלת השפה, ולכן הכיתוב הוא מינימליסטי, יש אייקון ליד וכן הלאה, כך שבדרך כלל אחרי היכרות בסיסית – רוב המשתמשים יוכלו להסתדר. זאת גם מיומנות חשובה… לא להיחסם בגלל השפה, אלא לאט לאט להרחיב את אוצר המילים והאוריינות הטכנולוגית, עד שמגיעים לשליטה.

סגור לתגובות

מוזמנים לעקוב: 

אולי יעניין אותך גם

ביוטיוב

הרשמה לתפוצה

שולחת רק דברים ששווים את הזמן שלך בעיני. בוודאי לא מעבירה לאף אחד

צור קשר

בטח יש לך משהו מעניין לומר

לצרף אותך לתפוצה?

נשתדל שיהיה מעניין ושווה

דילוג לתוכן