למידה מרחוק בזמן חירום

הקורונה הוכרזה כמגיפה הערב, בעולם כבר לומדים מרחוק – בסין כמובן, וגם באיטליה ובמדינות נוספות. גם אצלנו מערכת החינוך נערכת ומתכוננת לתרחישים שונים. אני מתכננת שזה יהיה פוסט מתעדכן, מוזמנים להוסיף ולעדכן על יוזמות ואארגן פה.

אז כאן אציע שלושה דברים:

  1. לשלב שלפני הכרזה על מצב חירום וסגירת בתי ספר.
  2. הוראה כשיש תלמידים בודדים שלא נמצאים בכיתה.
  3. הוראה מרחוק ממש.

בשלב שלפני סגירת בתי ספר:

  1. מנהל> מחנכים ומורים: לוודא שיש לכל מורה רשימת תפוצה (וצפ או מיילים תקינים) של כל ההורים. לתלמידים להפיץ דף קשר עם טלפונים, אימיילים וכתובות אחד של השני. מעודכן.
  2. מורים: לקרוא ולתרגל שימוש במרחבי המקצוע.  
  3. מורים: להיות חברים בקהילה מקצועית של מורים בתחום, פעילה ומשתפת (גוגל גרופ, קבוצת פייסבוק, קבוצת וצפ) עם חומרי לימוד וטיפים. 
  4. רכזי מקצוע> מורים: להכין אוסף של קישורים לאתרים מתאימים (לסנן – לפי תוכן, סגנון התלמידים, אטרקטיביות, כמה שיותר להתאים). 

הנה השלבים בתמונות. קישור למצגת המקורית כולל הלינקים.

למידה מרחוק בזמן חירום 1 למידה מרחוק בזמן חירום 2 למידה מרחוק בזמן חירום 3 למידה מרחוק בזמן חירום 4 למידה מרחוק בזמן חירום 5 למידה מרחוק בזמן חירום 6 למידה מרחוק בזמן חירום 7

קישורים: חלק מהחומרים הם דברים שהיה לי חלק בפיתוחם, וחלקם דברים מוצלחים שאהבתי מרחבי הרשת.

לסביבת הענן של מיקרוסופט 365:

לסביבת הענן של גוגל G-Suite

לחסרי ענן –

נקודות למחשבה לבניית שיעור מקוון: לדעתי שניהם הקיפו כמה נקודות שחשוב להכיר לפני שמתחילים ללמד דרך המחשב.

2. במצב שיש תלמידים שנמצאים בבידוד:

  1. מחנך > יצירת קשר עם הורי התלמיד ותיאום ציפיות וצרכים. האם מעדיפים מצב "פוך" והילד ישלים בהמשך, מעוניינים ללמוד מרחוק יחד עם הכיתה (שידור וידאו מהכיתה בחלק מהשעות), או השלמה כמו תלמיד שחולה.
  2. העברה של ספרי לימוד ומחברות של הילד הביתה.
  3. ראייה כוללת של מערכת השעות – אילו מורים יכולים ומתאים להם לשדר? מתי זה מסתדר לתלמיד ולמשפחתו? אילו משימות לימודיות משלימות התלמיד יכול לבצע?
  4. לחבר לשידור. אם יש סביבת ענן של מיקרוסופט 365 – הכי נוח לשדר דרך meet now  בתוך teams. אם אין – אפשר לפתוח זום. להתקין את האפליקציה הרצויה, להציב סמארטפון מול הלוח בסוף הכיתה, ולהפעיל את מפגש הוידאו. כדאי שאחד התלמידים בכיתה יהיה אחראי להתייחס לדברים שהילד כותב בצ'אט במהלך המפגש. אין צורך להראות את הילד המבודד (אפשר אם רוצים וזה משמח אותו, לדבר איתו דקה שתיים) ולא להקליט (מטעמי אבטחת מידע). מומלץ להחתים את כל ההורים בכיתה על אישור שימוש בתמונה ובקול של ילדם.
  5. לעודד את התלמידים לתקשר עם החבר דרך סביבת הענן אם יש.

3. למידה מרחוק אם סוגרים את בית הספר:

אם רגע כזה מגיע, הסיפור כבר אחר לחלוטין. באיטליה ובסין דאגו לשידורי טלוויזיה במקביל בכמה ערוצים – לכל שכבת גיל שודרו שיעורים מתאימים לתוכנית הלימודים. התפקיד של המורה במקרה כזה הוא בעצם ללוות את קבוצת התלמידים שלו מרחוק – לתת משימות לקראת שיעור משודר או בעקבותיו, לשמוע רשמים ותחושות, ובאופן כללי להמשיך את אווירת הלמידה והחיזוק הקבוצתי של התלמידים.

אז מה יש במפגש כזה?

  1. בדיקת נוכחות. עדיף לא לקרוא שמות, אלא למשל לשים לוח משותף שכל תלמיד שנמצא מסמן את עצמו. או מקום שכל אחד כותב משהו על עצמו או עובדה מעניינת שהוא למד וכן הלאה. אפשר בקובץ שיתופי סתם, או בכלי מעורבות כמו mentimeter, stickey moose, answer garden, tricider.
  2. לתת לשלושה תלמידים לשתף בקול משהו – לימודי או רגשי.
  3. חימום – פעילות קלילה יחסית שמעוררת לנושא ומחברת להקשר.
  4. משימת ביצוע (בדרך כלל קשה לבצע הקניה בלמידה מרחוק. אפשר לנסות אבל אל תבזבזו על זה זמן). רצוי לתת משימה שאינה דורשת ביצוע דרך המסך לכל אורכה.
  5. איסוף, סיכום, הצגת תוצרים, מסקנות… מה מחכה לנו בפעם הבאה.

כנראה רצוי שמפגש כזה יהיה ארוך יותר מאשר 45 דקות סטנדרטיות של שיעור. מצד שני – לא לכל אורך הזמן כל התלמידים נדרשים להיות מחוברים ובקשב. בזמן הביצוע המורה יכול לעבור ולתקשר עם קבוצות קטנות.

בעצם צריך לבנות ולהפיץ (דרך ההורים, באתר בית הספר, דרך סביבת הענן לחינוך) מעין מערכת שעות, עם קישור (כשמדובר בזום למשל) ל"חדר" המפגש של כל מורה שמלמד את הכיתה לאורך היום. כדאי לתאם בין המורים מה בערך עושים.

 

צריכים עזרה ותמיכה?

ריכזנו פה המון דרכים לקבל עזרה.

שתפו מישהו שיכול ליהנות מזה:

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב pinterest
שיתוף ב email

אפשר בכיף להשאיר תגובה:

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מוזמנים לעקוב: 

אולי יעניין אותך גם

אתר הכתבה

הכתבה אתר המאפשר תרגול אינטראקטיבי לתלמידי בית הספר היסודי בכתיבה נכונה של מילים בעברית ובאנגלית ובטיפול בשגיאות

קראו עוד »

ביוטיוב

הרשמה לתפוצה

שולחת רק דברים ששווים את הזמן שלך בעיני. בוודאי לא מעבירה לאף אחד

צור קשר

בטח יש לך משהו מעניין לומר

לצרף אותך לתפוצה?

נשתדל שיהיה מעניין ושווה

דילוג לתוכן