צריך רצף למידה

איך מורה אמור לשמור את חומר ההוראה שלו?

המורה יוצר עבור כל קבוצת לימוד שלו רצף שיעורים שפרוס לאורך השנה. הכל כמובן מותאם לתוכנית הלימודים מטעם משרד החינוך (ברמת היצמדות זו או אחרת, לפי אופיו של בית הספר ואיכות התוכנית), ולעיתים קרובות גם בליווי של ספר לימוד. כאשר מלמדים שוב את אותו חומר לקבוצה אחרת, למשל בשנה הבאה, ישנם שינויים והתאמות לאופיה של הקבוצה, לאקטואליה, עדכונים דיסציפלינריים וכן הלאה.

באידיאל, המורה שומר את רצף ההוראה, כדי להיעזר בו בבניית השיעורים בשנה הבאה או כדי למסור עותק למורה צעיר.

נגדיר מהו רצף למידה: אוסף מסודר של השיעורים של קבוצת לימוד מסוימת. הרצף נבנה לאורך השנה בד בבד עם העברת התכנים. ברצף מלוקטים תכנון יחידות הלימוד הכלליות ומערכי השיעור, יחד עם הנספחים למיניהם- מדפי עבודה מסורתיים והפניה אל עמודים מספר הלימוד ועד קישורים אל הדמיות ומשחקים מתוקשבים, משימות תרגול והערכה.

מדובר במעין קלסר דיגיטלי, בו נאצרים החומרים. הקלסר הפיזי הישן כבר לא יכול להכיל את ההוראה שמשלבת עוד ועוד חלקים מתוקשבים. רוב המורים יוצרים את שיעוריהם בתוך המחשב, ולא על  גבי דפים. כל עוד אין פתרון נוח ליצירת קלסר דיגיטלי, התוצאה המעציבה היא שחומרי ההוראה מתפזרים ואינם ניתנים לשימוש חוזר ושדרוג מתמיד, שמאפיין את עבודת המורה.

השאיפה היא שכל מורה יוכל בקלות לארגן את רצף הלמידה שלו. עוד תכונות נדרשות הן שניתן יהיה להוסיף תכנים ל’קלסר’ באופן רצוף; לאפשר לתלמידים גישה חלקית אל הנספחים – כך שיוכלו לחזור ולהיעזר בסרטון או מצגת שהוצגו בכיתה; אפשרות לדרג, להגיב ולנהל דיון לגבי מערכי שיעור ברצף הלמידה- ברמת המורים; אפשרות ל’העתיק’ ולבצע מודיפיקציה לתוכן מקלסר של מורה אחר- אל תוך הקלסר שלי, תוך נתינת קרדיט; לעקוב אחרי מורים שיוצרים תוכן שאהבתי ויכול לשמש אותי בהוראה, תוך התאמה לקבוצת הלימוד שלי.

כדי להקל על מורים לאתר חומרי הוראה רלוונטיים במאגר הקלסרים, כדאי שיהיה גם מנוע מחולל מערכי שיעור: בתחילת השנה המורה יוצר לעצמו תבנית למערכי השיעור. גורר מודולים מוכנים מראש אל תוך ה’דף’. התוכן במודול ‘מטרות השיעור’ או מודול ‘עמודים בספר’ משתנה בכל שיעור, ולעומתם מאפיינים של קבוצת הלימוד מופיעים באופן קבוע. לפני כל שיעור, המורה יוצר מערך ספציפי בתוך התבנית שלו. המערך נשמר בקלסר האישי של המורה, וניתן לצרף אליו קישורים עשירים (עם תצוגה מקדימה, כמו בThinglink למשל) של נספחי תקשוב ובכלל.

סיוע נוסף באיתור חומר בתוך רצף למידה יינתן אם הרצף מאורגן בסנכרון לתוכנית לימודים. אפשר שהפלטפורמה הדמיונית עליה כל זה יתפתח תאפשר יצירת שלד כללי לשימוש חופשי בכל מקצוע, וכך המורה לוקח את השלד של התוכנית במדעים, ועל גביה בונה את הקלסר שלו- כמו ציר זמן שכזה.

ועל קרקע המציאות: כמורה, אני בניתי רצף למידה בתוך אתר בית הספר (התעקשתי לפעול במרחב פתוח ולא מוגן בסיסמא. להקל על תלמידיי ועל מורים אחרים להיעזר בתוכן). לכל יחידה במהלך השנה הוספתי כתבה, ובתוכה סקירה- מה למדנו השבוע, קישורים עם תצוגה מקדימה, סרטונים מוטבעים וקבצים שהשתמשנו בהם. לקראת מבחן מסכם בסוף השנה, אירגנתי חלקים נבחרים בתוך מסלול רוג’ום, ותמונת Thinglink עם נקודות חמות שמקשרות אל כתבות לפי הסדר. חיפשתי צירי זמן שיאפשרו יצירת רצף למידה, ולא מצאתי משהו מספק.

אשמח לשמוע אם יש לכם תובנות נוספות ורעיונות לגבי רצפי למידה…

שתפו מישהו שיכול ליהנות מזה:

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב pinterest
שיתוף ב email

אפשר בכיף להשאיר תגובה:

3 מחשבות על “צריך רצף למידה”

  1. מחברת onenote של מייקרוסופט יכולה לשמש לארגון רצף הלמידה
    המחברת מאפשרת ליצור מקטעים בדומה לקחסר הפיזי
    להוסיף עמודים ותתי עמודים
    מומלץ

  2. תודה על ההמלצה!
    אני פחות התחברתי ליכולת צירוף החומרים לשם… מצד אחד זו תוכנה מייקרוסופטית=כבדה למדי, אבל אין בה את הפונקציונליות של תוכנות הדגל שלהם.

  3. פינגבאק: חזרה למבחן עם ציר זמן – חולמים תקשוב

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מוזמנים לעקוב: 

אולי יעניין אותך גם

ביוטיוב

הרשמה לתפוצה

שולחת רק דברים ששווים את הזמן שלך בעיני. בוודאי לא מעבירה לאף אחד

צור קשר

בטח יש לך משהו מעניין לומר

לצרף אותך לתפוצה?

נשתדל שיהיה מעניין ושווה

דילוג לתוכן